zaterdag 3 december 2011

Donderdag was het dan zover. De laatste keer pottenbakken. We kregen te zien hoe onze geverfde potjes zijn geworden. Echt heel leuk om te zien. Deze mochten we mee naar huis. De rest van de avond gingen we onze laatste dingen verven en als we tijd over hadden mochten we ook nog even de elektrische draaischijf uitproberen. Ik heb foto's gemaakt van alles wat ik heb gemaakt tot nu toe.




Als onze spullen die tot nu toe klaar zijn. De gekleurde kopjes en potjes zijn voornamelijk vna mijn schoonzus. Die houdt van felle kleurtjes en gekko's. De mijne heb ik apart op de foto gezet.

 De eerste les hebben we basistechnieken geleerd. Het resultaat een waxinelichtje houder. Heel wat voor de eerste avond. Hier doe je dan 1,5 uur over. Deze rode verf is niet zo mooi geworden. De verf is ook niet echt geschikt voor grotere oppervlakten. Gelukkig heb ik de rode verf verder niet meer gebruikt.

 De tweede les gingen we onze basistechnieken nog meer ontwikkelen en de lucht in. Een vaasje. Ik vind hem er erg goed gelukt voor de 2e les. Ik heb donkergroen als kleur gebruikt en in het potje verschillende groene knikkers gedaan. Die smelten dan en dan krijg je een mooie gladde bodem. Hellaas kun je de knikkertechniek niet gebruiken in kopjes.


Dan de moeilijkste les. Deze avond lukte het gewoon echt niet. We moesten een vaas met een smalle hals maken. Ik vind het ding nou niet bepaald mooi geworden. Maar heb er wel herinneringen aan. Als je de vaas smaller moet maken heb je al snel de bovenkant helemaal los van de onderkant. Dat gebeurde veel te vaak. Gisteravond heb ik opnieuw een vaasje met een smalle hals gemaakt. Dit keer ging het veel makkelijker.

 De vierde les gingen we schaaltjes maken. 3 gelijke was de opdracht. Dit was een productieve avond. Ik heb er 5 gemaakt. De 3 'gelijke' heb ik allemaal groen met een klimop geschilderd.

 Deze was eigenlijk mislukt, maar met een ster in het midden lijkt het nog een wat.

 
Dit bakje is heel goed gelukt. De vorm vind ik helemaal goed, maar de kleur en het hartje vind ik ook heel mooi. Dit is toch wel mijn favoriet van de collectie. 

De vijfde les hebben we mokjes gemaakt. Ik had er 3 gemaakt. Maar helaas is er 1 kapot gegaan omdat de bodem te dun was. Ook hier is het klimop patroontje weer gebruikt. Ik vind ze erg schattig geworden. De les erna hebben we trouwens het oor eraan gezet.


 Dit was gisteravond. Onze laatste dingen aan het verven. Ik moest nog mijn olielampjes en melkkannetje en suikerpotje verven. Die zie je binnenkort als ik ze heb opgehaald.

 Deze potjes heb ik gisteren nog even snel op de elektrische draaischijf gemaakt en ze zijn heel schattig geworden. Helaas omdat het de laatste keer was heb ik ze nog kunnen afbakken. Ik kan wel mooi het verschil laten zien nu. Zo ziet het er dus uit als je het net hebt gemaakt. Je laat het dan drogen, maakt daarna met een sponsje je werkje mooi glad en bakt hem af. Daarna ga je verven en glazuren en bak je het nog een keer. Hier is een speciale oven voor nodig. Helaas kan het dus niet in de gewone oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten