zaterdag 29 oktober 2011

Orchideeën op teakschaal

 Het zat in mijn hoofd, zoals zoveel dingen. Geen idee of het in het echt ook zo zou worden.
Een hele tijd terug had ik een mooie teak schaal gekocht bij de Xenos. Ik vind die dingen echt prachtig, alleen wist ik nog niet zo goed wat ik er mee moest.
Nu ik de boel een beetje op orde heb in huis kon ik iets bedenken.
Het leek mij mooi op met mos een halve bol te maken en daarop orchideeen die, i.p.v. rechtop staan, mooi naar naar beneden hangen. Wil je zien hoe ik dit gedaan heb, lees en kijk dan verder.


 Je hebt nodig:
- Een teakschaal (of natuurlijk een ander exemplaar)
- Oase
- Orchideeen
- Mos
- Decoratiemateriaal.
- Plastic


 Leg een stuk plastic in de teak schaal. Als je een glazen of plastic schaal gebruikt hoeft dit natuurlijk niet. Dit beschermt het hout tegen het water.
Zorg dat het plastic niet uitsteekt.
Ik heb de punten eraf geknipt.
Het geeft niet hoe het plastic eruit ziet, je ziet het namelijk niet weer.
Let hierop een stuk oase. Ik heb een doos vol oase gekocht bij de Action. De helft daarvan heb ik al gebruikt. 
Aan 2 blokken had ik bij dit werk genoeg. 
Zet de potjes van de orchideeen erop. (Je kunt natuurlijk ook 1 mooie orchidee doen.)
Zet met een mesje een lijn om het potje. 


Gebruik een lepel om de gaten uit te hollen. Dit duurt even en is een kwestie van passen en meten. 
Vul daarna de zijkanten met oase en zorg dat er een bolle vorm onstaat. Je kunt oase heel makkelijk wegsnijden met een mesje. 
Maak het oase nat, ik heb een kopje gebruikt. Het oase neemt het vocht heel snel op. 
Ga net zo lang door tot het helemaal donkergroen is. 





Bekleed de oase met mos. Ik heb mos uit het bos gehaald en dat is wat rommelig. Het mooiste is om het mos goed schoon te maken door het af te kloppen.
Ik heb de mos er gewoon los boven op gelegd, het blijft goed liggen.







Bekleed hem helemaal met mos. En plaats daarna je orchideeën erin. Zorg dat je de potjes nauwelijks ziet.



 Het mos is nu nog wat kaal. Je kunt ervoor kiezen om het te versieren. Ik heb kleine houten hartjes gekocht en heb deze op het mos gestrooid. Zodat je een leuk effect krijgt.









En dit is het resultaat:

3 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan en hou ook van orchideeën ♥ Die schaal heeft wel wat hoor....apart.
    Hihi Anika en haar hartjes...kan ook niet anders ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annika,
    Wat een prachtig stukje!
    Kun je mij vertellen waar je deze hartjes hebt gekocht? Ik zien dat het al wel een aantal jaar geleden is, maar wie weet.

    vriendelijke groet, Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De hartjes heb ik bij de xenos weg, ze zijn geloof ik nog steeds te koop

      Verwijderen